Despre cum moare cheful de școală …

Cercetările arată că:
- academismul devreme omoară dispozițiile intelectuale. Copiii care-s forțați să citească, socotească devreme și complicat arată bine când sunt mici - par deștepți și "lucrați" DAR, urmăriți și testați în timp, la 10 și 15 ani, nu mai sunt diferiți de cei care au început mai târziu. Se estompează decalajele.

- cei forțați și împinși nenatural întru cunoaștere abstractă nu își mai păstrează vii dispozițiile intelectuale: curiozitatea, angajamentul de durată pe sarcina de lucru, persistența în căutarea unui răspuns, dorința de învățare pentru tot restul vieții.

În anii preșcolari și clasele I-IV se pun DEFINITIV bazele acestor dispoziții și atitudini față de învățare. Dacă ne concentrăm pe băgat pe gât materie, se înfundă ramificațiile fine ale gândirii; rămân câteva canale principale ale raționamentelor de bază, fără intuiții, creativitate și nervul descoperirii sau al învățării de plăcere.