Despre Vitaminele sufletului
Rețeta oricărui program pentru copii: școală, atelier, club, tabără, educație parentală, meditație etc:
- Structură, rutină și previzibil.
În interiorul rutinei, suficientă diversitate, noutate, surpriză. - În interiorul diversității, conectare și iubire. Sentimentul că fiecare are un rol, e relevant, că fără el nu se poate.
- În interiorul relevanței și al rolului în grup, sentimentul de creștere, de evoluție. Sentimentul că se îndreaptă către ceva, că se împlinește în drumul de la A la B.
- În interiorul stării de evoluție, sentimentul de contribuție. Bucuria de a da celuilalt din cine ești tu deja.
De ce copiii noștri merg, mulți dintre ei, fără chef la școală sau trebuie împinși de la spate?
Pentru că nu știm să hrănim, în spatele fiecărui program, cele 6 mari nevoi umane: certitudinea, diversitatea, relevanța personală, concetarea, creșterea și contribuția.
Ca să învețe, copiii au nevoie:
1. să anticipeze ce urmeză;
2. să se mire, să fie surprinși;
3. să fie văzuți și apreciați; să simtă că există cel puțin un adult către care au făcut transfer emoțional de atașament și încredere (în afară de cei de acasă);
4. să simtă că au un rol distinct in grupul lor,
5. să își poată vizualiza, desena și descrie evoluția;
6. să facă lucruri pentru ceilalți.
Pentru orice designer de programe educaționale, directori de școli, părinți sau profesori, astea 6 mari pietre de hotar susțin succesul. Restul este imaginație. Cum creăm contextele care să satisfacă sistematic aceste nevoi ține de conștiința fiecărui adult. Și de cât de bine și le-a satisfăcut el însuși, întâi.
Pentru toți părinții sau dascălii care cred că au copii cu probleme: totul se reduce la aceste "vitamine" ale sufletului. Hai să căutăm acolo rezolvarea, nu în ce face sau nu face copilul, în cât ascultă sau nu. Nu în disciplinare, nu în responsabilizare forțată, nu în șantaje emoționale.