Joc Financiar

Unul din programele care merg foarte bine pe grupurile de "after school" este un joc financiar capabil să îi mobilizeze și să-i motiveze extraordinar după școală și teme. Noi îl derulăm de 2 luni la sediul din Tineretului și merge grozav. Cum?

  1. Am printat bani, cu chipul "șefei" de atelier. O cheamă Cristina, prin urmare, avem "criși".
    2. Copiii prestează în echipe "munci" zilnice: organizarea jucăriilor, a vestiarului, ascuțirea creioanelor, aranjarea bibliotecii etc. O fac cu mare drag, pentru că primesc un "salariu" fix de 5 criși pe treabă bună. În timp, curățenia a devenit reflex și obișnuință. Au grijă de spațiu și de obiecte mult mai bine.
    3. Zilnic plătesc "chirii" pe scaune, perne și saltele de "șezut" la celelalte activități. Uneori își pun banii împreună pentru achiziții mai confortabile, ca să iasă mai "ieftin".
    4. Săptămănal platesc "impozite". Au învățat să-și calculeze procente din...
    5. Participă la "licitații". Învață să se abțină de la lucruri tentante, dar nenecesare.
    6. Își organizează în echipe târguri. Învață sa facă un plan despre investiții și încasări. Au "vândut", la târgul de iarnă, altei echipe, decorațiuni confecționate de ei cu materiale cumpărate tot de ei. Au învățat să facă "profit", după ce au tot estimat investițiile, încasările , costurile de producție etc. Au fost extrem de atenți și calculați cu cel mai mic capăt de ață :)
    7. Au învățat să-și facă depozite, să calculeze dobândă bancară.
    8. Plătesc amenzi pentru cuvinte nepotrivite sau comportamente nedorite :)
    9. La finalul jocului, fiecare familie va converti suma strânsă și administrată de copil în bani adevărați, bani pe care îi vom dona către o cauză. (analizăm deja situații și discutăm despre dificultățile reale de viață ale altor copii).
    10. Învățăm curând despre asigurări și despre bursă, despre rata de schimb etc.
    11. Am învățat despre istoria banului, despre troc, valoarea în aur, rolul statului, despre corupție, despre mită, șantaj, furt, speculă etc. Despre simțul moral se spune că se "cam" definitivează în jurul vârstei de 11 ani 

Copiilor le place enorm să fie angrenați în proiecte pe termen lung care fac legătura cu realitatea și care le dau șansa să evolueze, să creeze, să administreze.

Acesta nu e doar un program financiar. Copiii (6-10 ani) au devenit mai atenți la valoarea lucrurilor și a serviciilor din jur, mai recunoscători, mai calculați și echilibrați, mai organizați. Au venit la programul de după-școală cu mai multă tragere de inimă, au simțit că au un rol, un scop, că au putere și decizie. Lucruri absolut importante pentru perioada aceasta de creștere.
Nu folosim programul ca pe un mijloc de control sau premiere. Nu îi amenințăm cu amenzile, nu îi condiționăm, nu îi premiem, nu îi comparăm.

E o idee care merge bine. Poate fi folosită și în programele scoalare de dimineață, ca joc social și mijloc de coeziune a grupului.
Spor!