Iată ce au spus copiii aceștia despre părinți, relații și viitorul lor, la evenimentul ”Adolescența și anii pregătitori”. Am parafrazat sau nuanțat câteva adevăruri simple, în funcție de lămuririle pe care le-au dat ei în dialog direct cu sala sau cu mine. Menționez că tinerii ”mei” din foto sunt extraordinari, au deja propriile hobby-uri, slujbe sau start-up-uri; cântă în trupe, fac teatru, programează, creează, au blogguri recunoscute internațional, fac performanță la olimpiade. Sunt însă la fel de nesiguri, în căutare și conflict interior, ca oricare altul dintre noi. Au însă, dincolo de mulți adulți pe care i-am cunoscut, o autenticitate rară. Greu să spui în public ce au spus ei. O spui numai dacă ai putere mare. O fi și meritul părinților lor, nu?

- ”îmi place când ai mei par interesați realmente de ce fac eu, mai ales când domeniul meu de activitate nu li se potrivește neapărat: programare, jocuri pe calculator, ideile mele de proiecte; mi se pare extraordinar că mama mi-a spus aseară la telefon că mă așteaptă să-i povestesc despre ce fac eu când ea nu înțelege ce fac. Un foarte bun început de reînnodare a relației cu un tânăr retras/închis este interesul părintelui pentru tot ce nu înțelege sau nu aprobă în viața copilului său.”

- ”chiar dacă din cuvintele părinților mei pot deduce că îmi vor binele, tonul vocii și starea lor emoțională, uneori, îmi transmit simultan că nu au încredere în mine. Atunci îmi vine să cred că ei nu mă cunosc pe mine și, deci, nu au de ce interveni în viața mea.”

- ”dacă mă judecă, nici nu pot să îi mai ascult când îmi vorbesc; dacă simt frică în glasul mamei sau încordare numai (prin telefon) îmi vine să îi închid, să îi spun ”lasă-mă!” Pentru că eu nu aud decât că nu sunt încă un om pe care te poți baza.”

- ”când ai mei par interesați de ce mi se întâmplă sau fac și, în mijlocul explicațiilor mele, unul din ei își ia telefonul, se uită prin el și nu în ochii mei, mă simt abandonată. Simt că nu îi pasă cu adevărat de cine sunt și ce devin. Simt că are deja concluziile formulate despre mine, iar invitația de a-i vorbi este ca să salveze niște aparențe”.

- ”simt încă de la primul ”bună!” dacă mama are astăzi o agendă cu mine, un plan de control sau manipulare, dacă vrea să obțină ceva de la mine pe căi ocolite. Asta mă face să resping ce-mi spune, chiar dacă are dreptate. Nu îmi plac tertipurile; pare că nu-mi dă credit, că nu are încredere că pot alege bine”.

- ”când mă întreabă cu îngrijorare unde mă duc și ce o să fac acolo, e ca și cum verifică dacă mi-am luat și mintea la mine. Ca și cum mă anunță cu nu pot încă hotărî ce îmi face bine. Cu atât mai mult îmi doresc să îi sperii, să mă opun, să fac ceva rău ca să le confirm proastele așteptări despre mine.”

- ”chiar dacă ai mei se îndoiesc că am ales bine cu ce îmi doresc să fac pe viitor și chiar dacă nu am sprjinul lor, eu simt în mine că asta e ceea ce trebuie să fac acum. Știu că am o voce dincolo de voi toți. Că îmi aparțin. Am, în același timp, foarte multe nesiguranțe și neliniști. Încă mă caut. Simt că am și început deja să rezolv o parte din ele. Una pe alta, ca stări, deși se contrazic, nu se anihilează. Pot fi și încrezătoare, și în căutare în același timp.”

- ”da, fumez. Ai mei știu. Mi-au prezentat riscurile și le cunosc. M-am apucat de fumat pentru că gestul mă face să mă simt puternică și mai mare decât mă văd ceilalți. Nu simt plăcerea substanței, dar am sentimentul că sunt în control. Mulți din jurul meu îmi spun că sunt mică și drăguță, dar eu nu mă simt așa.”

- ”de când am plecat la distanță, la liceu, am o relație mult mai bună cu ai mei. Vorbim mai multe, suntem mai toleranți unul cu altul. Simt că ai mei au mai multă încredere în mine, simt că eu pot mai mult și pot lua decizii bune. În casă, părinții sunt încă teritoriali, nu știu să se dea jos din poziția de control. Am mare nevoie ca ai mei să nu aibă atitudini de superioritate în fața mea și să nu se laude cu experiențele lor acumulate. Ei doar au venit înainte mea aici pe pământ. Nu sunt eu de vină pentru asta și nici ei n-au vreun merit că au căzut în anumite capcane. Pe de altă parte, eu m-am născut cu un alt tip de înțelegere pe care ei nu îl intuiesc. Viața mea va avea alte tipuri de riscuri și capcane. N-am de ce să le repet pe ale lor.”

- ”tentații sunt peste tot. Nu pentru că îmi spune mama să nu le primesc, nu o fac. Cam după 15 ani, nu prea mai contează ce îmi spune ea că mi-e permis sau nu. Oricum, pot face multe fără să știe ai mei. Mi-ar plăcea să le pot spune tot, dar, uneori, în ochii lor, văd că nu îmi pot susține durerea sau prostiile pe care le fac. E ca și cum le umplu paharul. Și prefer să nu le spun, dacă anticipez că vor judeca și comenta ce ar fi trebuit să nu fac. Pe astea le știu și eu. De la ei aș vrea doar ascultare și mesajul că au încredere în mine, orice ar fi.”

- ”la liceu, unul sau doi profi sunt vii. Restul sunt apatici, simt că nu le pasă, că își fac ora din obligație. Deși îmi place matematica, număr minutele până la trecerea orei. Mă apuc acasă să învăț singur. Energia profesorului mă obosește. Plictiseala e ceva indus de starea adultului, de angajarea lui față de materia despre care vorbește. Uneori, până și un prof care țipă pare ușor interesat de noi și, prin urmare,mai acceptabil, cumva, decât unul care se uită peste capetele noastre, ca un adult în depresie. Școala e multă pierdere de timp. Adevărata viață în școală vine pe orizontală, de la colegi. De la profesori, foarte rar.”

 

 

 

 

 

Observ în spațiul public al dezbaterilor despre modernizarea educației o ușoară, dar periculoasă alunecare către susținerea pasională și exclusivă a metodelor educaționale noi, progresiste, interactive, prin descoperire, pentru creativitate etc.

Nu pentru că ele ar fi nocive, ci pentru că un discurs exaltat pentru o extremă sau alta nu face decât să arunce și mai multă confuzie ideologică în jur și să mențină antagonismul fals între ”tradițional” și ”modern”.

Folosirea în exclusivitate la clasă a învățării prin descoperire, de pildă, este absolut nocivă. Organizarea orelor în jurul unor metode care devin scop în sine numai pentru că sunt moderne iar eu pot trece drept profesor ”cool” iarăși este e pistă falsă și contraproductivă pentru învățarea autentică.

Modernizarea învățământului românesc nu înseamnă pulverizarea standardelor de învățare la nivelul fiecărui individ, în sensul slujirii mediocrității lui și al renunțării la performanță înaltă. Modernizare înseamnă, cum spune prof. Constantin Lomaca în ultimul lui articol pe Contributors - EMANCIPARE: trecerea de la convingeri false despre învățare la mentalități susținute și dovedite de neuroștiințe, psihologie. De ex: inteligența nu e un dat fix, ea poate fi dezvoltată, deci fiecare copil are o șansă dacă există un plan individualizat; învățarea de calitate se produce dacă ameliorăm anxietatea și stresul din mediul de învățare; memoria de lungă durată și deprinderile bune de viață se dezvoltă dacă pornești de la intersele elevului, dacă creezi în clasă tensiuni cognitive, emoție, anticipare, noutate etc.)

Dar nu, asta nu presupune să renunți la învățare dirijată, la explicații, la exercițiu repetitiv pentru formarea unei competențe până la capătul ei, nu e nevoie să renunți la exigențe, la așteptări, la măsurare atentă a impactului la clasă sau a ”productivității” gândirii elevului. Important e să îmbini potrivit fiecare strat din piramida gândirii, în funcție de moment, obiective și interesul copilului. Iar acest lucru este o întreagă știință și nu ține numai de caracterul creativ, permisiv sau jucăuș al profesorului. Ține mult de rigori și latura științifică a pregătirii lui pedagogice.

Am văzut tot felul de școli în lume. Recent una tare bine dotată, bogată, protejată de dificultăți. Singurul lucru care face diferența calitativă între ele, cu adevărat, este abilitatea echipei de profesori de a-și pune toate intențiile întru depășirea zonelor de confort ale fiecărui copil. În decizia de a-i susține, ca niște antrenori, cu mesaje de genul ”sunt aici lângă tine, știu că poți, știu că mai ai lucruri multe de spus și de scos din tine”. Nu în sens de mai mult, mai bine sau mai competitiv, ci în sens de ”suntem aici până dai tot ce poți, fără să te judecăm”. Acel ”commitment” pe care îl ai când intri în clasă față de mașinăria lecției tale și forța ei de a avea valoare transformativă pentru copil.

Deci, ca să nu fim aiurea înțeleși, modernizarea școlii românești nu înseamnă un apel la superficialitate prin adoptarea unor metode ”fun for kids” numai. Ci un apel la înțelegerea științifică, nu după ureche a actului didactic, la înțelegerea relației minte-emoție și, mai ales, la puterea de a integra vechi și nou, clasic și modern în slujba copilului, la locul și la timpul potrivit, nu de dragul vreunei etichete așa-zis vizionare.

 

Dacă e să ne reformăm vreodată școala, inainte de a scrie legi, curricule, programe, va trebui să punem toți câteva rădăcini noi în convingerile noastre. O să le scriu mai mult din perspectivă negativă (deși nu e bine) pentru că e in intenția mea de a deranja câțiva adulți înțepeniți. Intâi deranjul și poate, mai târziu, negarea, furia și TREZIREEEA!!!

  1. Niciodată nu sunt copiii de vină pentru neatenție, nepăsare, neangajare, obrăznicie, superficialitate, ignoranță. Nu există ființă umană să nu își dorească să prospere, să crească. Toate cele de sus sunt mecanisme de adaptare la adulți inconștienți, plicticoși, reactivi, egoici, ignoranți.
  2. Niciun copil nu ia decizii bune din interiorul unei stări proaste, din colțul de pedeapsă sau în minutul în care l-ai învinovățit, judecat, discreditat.
  3. Învățarea autentică are loc în clasele în care predomină două mari componente emoționale: siguranța și noutatea. Funcțiile cognitive înalte nu se dezvoltă când amigdala dă semnale de panică. Acestea sunt induse de amenințări, de isteriile profesorului și de plictis.
  4. Decizia de a fi atent se ia întâi la nivel subconștient. Nu le poți cere copiilor să fie atenți și să te aștepti să li se întâmple angajarea față de tine, dacă tu nu ai o "tehnologie" planificată și desăvârșită de captare și formare a atenției. Până ce ea e dată voluntar de copil, trebuie să fi curs munți de proiecte de lecție care formează atenția.
  5. Școlile nu mai sunt despre informare. Sunt despre dezvoltarea cortexului prefrontal, despre formarea funcțiilor executive ale creierului: atenția, autocontrolul, flexibilitatea, gândirea critică, planificarea, prioritizarea. 
    Nu le poti cere copiilor să fie responsabili în oră, dacă tu, ca profesor, nu ai planificat exact când și cum dezvolți aceste componente ale responsabilității prin conținuturile și deprinderile pe care le predai/formezi.
  6. Nu ești în clasă ca să predai o materie, ci ca să formezi gândire și caracter.
  7. Da, și familiile au un rol la fel de important în asta. Numai că școlile își asumă educația conștient și programat. Pentru că asta e rațiunea lor de a fi. Școlile nu pot face lucruri de bază din instinct. Ele sunt de tras la răspundere pentru cel puțin cele 6 puncte de mai sus.

Neuroștiințele astăzi, au dovezi foto ale modului în care anxietatea afectează memoria, înțelegerea. În adolescență, de pildă, ar trebui să primeze în educație, modul în care ne învățăm tinerii tehnici de autoreglare a semnalului anxios din amigdală. Educația ar trebui să fie despre dezvoltarea cortexului prefrontal, cu abilitățile acestuia de "potolire" a emisiilor de cortizol (hormon al stressului) care fac ravagii nu numai în creier, dar și pentru sănătatea generală a corpului.
Aviz profilor de liceu care dau 3 și 4 pe linie, în speranța că așa se învață minte elevul, aviz celor care dau teste din ce nu au lucrat în clasă, aviz celor care pretind învățare acasă, deși în clasă nu sunt în stare să o producă. Aviz părinților care cred că își pot îndruma adolescenții către alegerea viitorului proiectând scenarii despre cât de grea e viața și cât de posibilă ratarea.

Nu mai zic că în anii formării timpurii, toate funcțiile cognitive înalte rămân pe veci compromise dacă educația se face cu pedepse, îmvinovățiri și amenințări. Definitiv.
Totul e matematic descris mai jos: învățarea e socială și emoțională. Învătarea cu stress este ca și cum joci "Mima". Mimezi informația sau deprinderile, fără să le integrezi inteligent în cine ești tu, fără să poți utiliza nimic spre folosul binelui personal.

Mai mult despre adolescenți și copii, la cursul meu din București, din 5 mai, unde vor fi speakeri 5 adolescenți "pățiți"

Aveți dreptate! Nu am voie să generalizez când spun că învățământul românesc e slab. Sunt și profesori excelenți în sistem. E și un mic curent acum bun: din ce în ce mai mulți interesați să se schimbe, să înțeleagă metode de predare moderne, să participe la cursuri de formare.

Bravo nouă!

Numai să avem totuși contactul deplin cu realitatea: noi facem acum pasul (încet și ăla) pe care țările dezvoltate l-au făcut acum 50 de ani. Pasul ăla care a intrat deja în criză și la ei și care se transformă acum în altceva, cu alți 50 de ani decalaj în viitor față de noi. In afară se vorbește de SMART Education, de tehnologii în învățare, de clase răsturnate (flipped), de programe individuale și personalizate, de radierea granițelor între discipline, de clase mixte ca vârstă, de învățare accelerată, de aplicarea neuroștiințelor în scenarii de învățare, school in the cloud etc.

Sunt bune inițiativele acestea locale de a schimba, cu disperare, educația românească de la firul ierbii. Dar sunt doar realistă să spun că fără o reformă gândită și asumată de sus care să recupereze decalajele imense de mentalitate și tehnologie a învățării, de sărăcie și discriminare socială, ne ducem definitiv de râpă ca țară.

Ce specimene sunt astăzi la guvernare reprezintă o palmă peste orice fel de speranță în direcția asta. Și nu discut acum de alegerile lor politice, ci de imaginea incultă, țopească, ridicolă și retardă istoric pe care o proiectează în comunicare, mentalitate, înțelegere.

A început să se chinuie mediul privat să investească în educație. Să aducă profesori la masa discuțiilor și să creeze emulație, să "înfieze" școli, să trimită tineri entuziaști la țară, în medii defavorizate. Tare mândră sunt de asta și de oamenii care își plătesc transport și bilete la evenimente educaționale din salariile lor, fără promisiune de puncte sau diplome la portofoliu! Sau de firme care bagă bani proprii în programe de formare pentru dascăli. Mediul privat care oricum e sufocat de taxe și dări, de presiunea salariilor mărite la stat, de schimbări peste noapte în politicile financiare și altele!!!!

Numai că aceste încercări nu vor arde niciodată etapele pe care România ar trebui să le ardă ca țară, ca să mai contăm în harta inteligențelor și economiei europene!

Când dezastrul e atât de mare, nu pansamentele salvează! Bolnavul are nevoie de resuscitare integrală, de strategie de tratament pe termen scurt și lung.

Rușine guvernului și ministeriabililor care vor avea pe conștiință încă o generație sacrificată sau fugară, peste hotare!