Dacă simți că în ultima vreme nu te mai ascultă deloc, 
Dacă simți că
trebuie să țipi,
să-l pedepsești,
să-l ameninți,
să-l smucești,
să-l mituiești,
să-l cicălești...

Înseamnă că în tine
se dă o luptă 
între sistemul tău personal de alarmă 
și alegerea de a-l ignora,
de a te preface că mergi înainte
ca toată lumea,
cu normale compromisuri
și sacrificii de sine.

Copiii dificili, de "necontrolat" devin așa pentru că au simțit
că mama lor
sau tatăl
sau amândoi
au supărări, alegeri proaste, neliniști, nesiguranțe
pe care le trec cu vederea,
le pun căluș la gură
ca să nu se audă zăngănit spart
și nepotrivit
cu imaginea exterioară pe care ne place să ne-o creăm cu toții
pentru ochii celorlalți
și politețea-standard "eu-sunt-totuși-bine".

Adulții care nu își ascultă 
și nu își onorează
nemulțumirile de sine
au copii
neascultători,
neconectați.

E felul lor de a-și exprima dorul
de o mamă
fericită,
mulțumită de ea însăși.
de un tată
împlinit,
care își cunoaște și puterea, și
vulnerabilitatea
ca orice alt
om cinstit
cu sine.

Copiii părinților nemulțumiți
se vor fi uitat deja în 
ochi de multe ori goi,
vor fi primit de multe ori
cuvinte adresate în vânt,
vor fi stat lângă ai lor
de prea multe ori
în neprezența lor.

Neascultarea,
Țipetele,
"Obrăznicia",
Agitația,
Nepăsarea,
Neatenția,
Sfidarea
copiilor noștri
Sunt mecanisme de adaptare
și sisteme de amplificare
a tuturor vocilor interioare
pe care refuzăm să le-ascultăm
ca să vindecăm în noi
cearta,
pedeapsa,
condiționarea,
toate bicele astea pe care le punem
pe spatele lor
ca să facă ei 
munca
pe care noi
ne temem
s-o facem.

să fie ei mai buni,
Dacă noi nu mai putem.
să fie ei ascultători
Dacă noi nu ascultăm de adevărul din noi.
sa fie ei cuminți
Dacă în noi e luptă.

Dacă ai un copil
dificil,
Trezește-te,
Ajută-te,
Iubește-te!!

Știți clasele acelea P-IV de "mare ambiție", de la școlile cu "doamne" care "fac performanță", mănâncă gazete matematice și culegeri pe pâine sau dau dictări de la clasa Pregătitoare? Clasele acelea unde părinții își înghesuie cu disperare cei 35-40 de copii "norocoși" și unde, uneori, se cotizează "gros de tot" la Crăciun, 8 Martie, ziua de naștere, final de an etc? Clasele acelea unde dacă vreun părinte mai treaz se apucă în ședințe să deschidă gura, i se taie scurt cu "știi de ce l-ai adus aici; pleacă, dacă nu faci față!"?

Clasele acestea sunt un fenomen în România, în toate orașele. Erau și pe vremea mea, deși comuniștii mai distribuiau, ca să nu se vadă grosolănia alegerii pe sub masă a copiilor, și elevi "fără intervenții". Aveau ei, așa, o jenă...

A venit peste suta de copii din astfel de clase, la atelierele noastre de evaluare. Un eșantion suficient pentru mine să îndrăznesc să observ:

Școala pe repede înainte face copiii să pară isteți cum poate o haină cu sclipici să ascundă un maieu peticit: rezolvă mult și în viteză, dar fără gândire critică. Dacă îi iei logic, la bani mărunți, cum s-ar zice, pe matematică, de exemplu, au o mulțime de concepte lăsate absolut în aer: nu înțeleg semnul "egal", nici descompunerea numerelor, nici de ce "se împrumută" la adunări sau scăderi. Învață înmulțiri și împărțiri strict din memorie, fără aplicare logică. Găsesc termenul necunoscut al adunărilor sau al scăderilor după ce își dresează reacțiile prin recunoașterea tipului de exercițiu. Așa și la probleme, mai mult pe recunoașterea tipologiei decât pe analiza relațiilor logice.

La Română, la fel. Citit mult și bine, dar nu conștient. Exprimare schematică.

Emoțional, și mai rău: complexe de superioritate și inferioritate, teamă de eșec, lipsă de spontaneitate sau asumare de riscuri, teamă de autoritate și neliniștea descoperirii propriei și imaginarei imposturi.

Nu toți sunt așa. Există și copii performanți, tonici și capabili și de învățare accelerată, și în adâncime. Aceștia sunt cam 3%. Restul - spoială, de dragul imaginii de portofoliu al familiei sau al profesorului. Copii buni, spectaculoși, dar pe un drum care îi sortește la acumularea unor "goluri" ireparabile, de judecată și concept.

Dragilor învățătoare,
Stați pe loc. Construiți baza temeinic. Creați sentimente de triumf pe "materie" bine sedimentată. Explorați practic și în adâncime. Acordați-le timp, până la 10-11 ani, pentru desen, joc de rol, povestiri orale, cunoașterea lumii vii, a unor modele umane (eroi, inventatori, exploratori etc) Construiți, modelați, 
priviți adevărurile din toate unghiurile lor, inventați istorii contrafactuale, dezbateți, explorați. Lucrați mai puțin pe hârtie și mai mult pe construirea atenției, a ascultării, a spiritului de observație, pe dezvoltarea limbajului, a relațiilor între copii, pe educarea nonreactivității în corp și în decizie.

Dragi părinți,
Nu vă făliți cu punctajele de la Comper sau numărul de gazete matematice din ghiozdan. Nu acolo e cunoașterea, în iluzia unei concurențe academice premature.

Cunoașterea e în felul în care copilului tău îi sclipesc ochii când îi vorbești de minunile lumii, în bogăția conexiunilor pe care le face și le exprimă coerent în limbaj, în "mușchiul" atenției, în capacitatea de a-și amâna gratificări 
imediate, în reziliență, cooperare, flexibilitate și adaptabilitate. Toate aceste calități sunt sacrificate în clasele de "excelență", de dragul mersului rapid înainte. Un reflex provincial, tipic 
culturilor care au acumulat mari complexe de inferioritate.

Iluzia claselor "bune" în România alimentează perpetuarea unui sistem corupt și ignorarea cu bună știință a nevoilor psihologice, fizice și biologice în dezvoltarea copilului. Creăm repere false și ne strivim aiurea copiii. Pentru ce? Pentru orgoliul unor adulți imaturi, ignoranți și dornici să își compenseze lipsurile prin copii.

Adevărata traumă emoțională la copii se petrece când părintele și-a pierdut puterea de lider. Când copilul simte că el însuși este prea mult pentru părinții lui, prea greu de gestionat. Trauma începe unde părintele cicălește sau declară că este copleșit de prezența celui mic, pierde controlul nervos sau se falsifică întru calm disimulat și blândețe autoimpusă, cu multe reprimări și izbucniri interioare.

Părinții buni pun limite, dau structură, direcție, îi iau pe copii în vortexul intenției lor și le dau de acolo, din interiorul lui, spațiu de manevră și alegere. Când pun limite, părinții buni nici nu se scuză, nici nu se justifică. Sunt asertivi, solemni, demni și hotărâți.

Nu există nicio tehnică de parenting, și niciun set de trucuri comportamentale care să te învețe să fii lider pentru copilul tău. Privirea fermă, vocea calmă, optimismul și încrederea, hotărârea, puterea de a-l fascina, acceptarea necondiționată și fermitatea sunt active numai după ce îți conștientizezi nevoile personale, după ce te împaci cu tine și devii atent și lucid la toate derapajele inconștientului în preajma propriului copil. Altfel, toate umbrele de care fugi se vor activa, la vedere, în copilul tău și îți vor apăsa toate butoanele de panică posibile.

Tot ce am decupat din noi la un moment dat ne ajunge din urmă și apare reoglindit în experientele copiilor sau apropiaților noștri.

Să încep ca baba, de la o amintire...

În vremea liceului meu, sistemul - bun sau rău - încă te mai ținea în brațe, ca elev. Dacă trăgeai tare, conștiincios și atent la ore, din ce preda profesorul la clasă, puteai să scoți 9 și 10 a doua zi. Existau încă oameni cunoscători de metodică, adică cei care își structurau ora pe principiile captării atenției, formării motivației, predării, fixării, consolidării, ale transferului. Aveam un nivel anume de control asupra ”materiei”, un ”ce se dă” și ”ce se cere” bine stabilit în cap, un confort anume față de ce am de făcut. Știam standardele de evaluare și mă puteam autoevalua după fiecare test. Erau multe alte lucruri în neregulă, dar responsabilitatea profesională față de tehnica și structura predării era mai mare.

Astăzi - mă uit la clasele de liceu cu elevi care au intrat peste 9.80 la Capacitate - și mi-e clar că sistemul - bun sau rău - i-a lăsat pe toți jos din brațe. Nu mai există răspunderea profesorului față de cum își dozează predarea la clasă. Se fac 2-3 aplicații întâmplătoare în oră și restul cade, acasă, în poala elevului, fără nicio responsabilitate. Se dau 3 și 4 în masă la testări, din materia nedigerată minimal împreună în clasă, fără ca profesorul să își pună vreo clipă problema că e și vina lui, că ceva e putred rău în predare, dacă n-ai curba lui Gauss desenată în evantaiul de note obținute. Copii buni și foarte buni nu pot ține pasul cu stilul dezlânat și neangajat al profesorului.

Toate marile licee bucureștene de elită își mențin numele și notele mari din MEDITAȚII, nu din ce se întâmplă în clasă. Cu mici excepții marcate de câțiva dascăli cu har, dar, care, nici pe departe, nu sunt cei care ”brand-uiesc” bunul nume al liceului. Cine aduce ”brandul” sunt tot familiile care, după ce au ales să-și înghesuie copiii împreună în clase ”bune”, se apucă imediat, de la finele lui septembrie să vâneze meditatori pe termen lung. Că numai ei mai pot ține sistemul în picioare. Sigur că în relație unu-la unu sau unu-la cinci e altă poveste și eficiența actului didactic se bazează alte proceduri de lucru.

Mare rușine. Educație privată generalizată: una subterană, nemăsurabilă.

Meditațiile se fac peste tot în lume. Nu e nimic în neregulă cu aprofundarea, recuperarea sau accelerarea la nivel individual. Neregula mare e la noi, pentru că meditațiile au devenit singurul mijloc de susținere a coșmeliei noastre educaționale. Sunt o condiție și o necesitate, un paravan grotesc după care ascundem impostura și iresponsabilitatea la clasă.

Mă întreabă mulți, mulți părinți ce cred despre alternativele educaționale în România. Despre grădinițele și școlile care poartă eticheta unei filozofii anume.

Am avut ocazia să lucrez cu mulți copii de aici. Se văd, în formarea lor, bunele intenții și impactul unui anumit ethos. Se vede apropierea blândă de copil, fără vinovății, un ritm de lucru ”pe îndelete”, o stare de bine emoțională.

Ce se vede prost este o problemă pe care o avem cu toții, în toate domeniile: lipsa profesioniștilor. Mulți dintre educatorii de aici nu au, în formarea lor, psiho-pedagogia de bază, cunoașterea și înțelegerea psihologiei copilului, imaginea de ansamblu despre fiecare etapă în dezvoltarea lui.

Prin urmare, au tendința, naturală, de a aplica programul ca pe o rețetă, cu rigidități uneori ridicole.

Mulți dintre copiii văzuți de noi au așa-zise ”rămâneri în urmă” pe partea de ”voce socială”, în grup, pe zona de participare activă la activități frontale, care presupun contribuție în idei și intervenții spontane sau dirijate. Probabil că asta vine din mentalitatea ”fiecare copil în ritmul lui”, care, adesea, înseamnă ”singur și în lumea lui”, fără să trag de el, fără să îl provoc, fără să îl scot, constructiv, din zona lui de confort.

Foarte mulți - deși antrenați cu insistență în activități de manipulare a obiectelor mici și de dezvoltare a motricității fine - nu au fost dirijați un pas mai departe către motricitatea specifică a desenului, a redărilor grafice, a construirii formelor pe foaie. Una nu o presupune automat pe cealaltă.

Același lucru pot spune despre auzul fonematic - recunoașterea sunetelor la 5 ani sau, scrisul fără reguli minimale de ortografie până la clasa a IV-a. Am cunoscut o mulțime de copii isteți și deschiși, incapabili să construiască propoziții în scris, cu punct și literă mare de la capăt. O anumită rigoare la timpul ei nu ar fi împietat cu nimic filozofia școlii. Construirea raționamentelor nu se face numai desenând cu degetul în nisip sau modelând litere în materiale diverse.

Nu scriu aici cu vreo intenție expresă de a critica. Spun numai că trebuie să ridicăm standardele mult în școlile și grădinițele care vând o anumită etichetă educațională și către care părinții migrează cu ochii închiși, speriați, ca spre o barcă de salvare.

Sunt din ce în ce mai multe și bravo nouă că sunt! Numai mare atenție la cine este fiecare copil, unde trebuie intervenit, care sunt cerințele minimale ale vârstei! Ambientul clasei, materialele folosite nu sunt vehicule ale învățării. Ele contează, probabil, cam 20% în învățare.

Cine face diferența este profesorul, cunoștințele lui metodice și puterea de a adapta organic filozofii educaționale de acum un secol sau mai puțin, la viitorul - puțin prezivibil și extraordinar de dinamic - al acestor copii.